شب سیاه معماری

در"شب سیاه معماری" سخن از "روز معمار" گفتن تأمل برانگیز است ! بزرگداشت "روز معمار" همان اندازه گره از کارمعماری ما تواند گشود که برپایی "روز سلامتی" از هوای آلوده وآب آشامیدنی غیراستانداردمان!
ادامه مطلب ...

لایه های پنهان نقد

لایه های پنهان نقد 

 

نخستین نشریه حرفه‌ای معماری در دهه 40 توسط عبدالحمید اشراق با عنوان هنر و معماری با هدف آشنایی بیشتر معماران با وضعیت این حرفه در جهان معاصر، و نیز معرفی هنرمندان و معماران ایرانی منتشر گردید. دو دهه بعد، پس از توقف فعالیت این نشریه و در شرایطی که فقدان یک مجله تخصصی معماری محسوس بود، رضا رضایی راد نشریه معماری و شهرسازی را بنیان نهاد که به سرعت به تنها بستر مکتوب گفتمان معماری تبدیل گردید. به موازات این اتفاق سید رضا هاشمی ‌با همکاری سهیلا بسکی، نشریه آبادی را در وزارت مسکن و شهرسازی با هدف ترویج دیدگاه‌های معمارانه و ارتقای کیفیت محیط منتشر نمودند. با همین سیاق در نیمه دهه 70 نشریه معمار نیز انتشار یافت. چندی بعد مجله معماری و فرهنگ در دفتر پژوهشهای فرهنگی به همت حسین سلطان زاده و مجله معماری ایران نیز توسط محمدرضا جودت عرضه گردیده، مجلات دیگر معماری و شهرسازی نیز پای به عرصه نشر گذاشتند.

ادامه مطلب ...

داراب دیبا و اریک اوون موس

داراب دیبا و اریک اوون موس 

 

اریک اوون موس متولد لوس‌آنجلس می‌باشد.در سال 1965BA هنر را ازدانشکده کالیفرنیا اخذ می نماید و سپس دو فوق لیسانس (MA) از دانشکده کالیفرنیا از برکلی و سپس ازدانشکده هاروارد در 1972 بدست می آورد. در سال 1998 مدال افتخار LA/AIA را به علت کیفیت ویژه کارهای معماری خویش به دست می‌آورد و مدال دانشکده کالیفرنیا برکلی در سال 2003 و بسیاری جوایز بین‌المللی دیگر . در دانشگاه‌های مختلف آمریکا به امر تدریس مشغول بوده و تمام مدت همزمان دفتر معماری خویش را از طریق پروژه‌های بسیار پیشرو جلو برده نگاه ویژه وی به قالب‌شکنی الگوهای معماری وی را هم ردیف مکتب فرانک گری شاخص نموده است. اثار وی در کنفرانس و کنگره های بین‌المللی، بینال ونیز ، مراکز هنری و موزه هنر معاصر به معرض معرفی قرار داده شده است و الگو شکنی موس در رویکرد معماری ، او را هم ردیف پیشگامان Avant Grade مانند گری ، زاهاحدید ، دانیل لبیسکیند ، آیزنمن ، رم کولهاس و دیگر پیشتازان معماری معاصر جهان به عنوان معمار ویژه را متمایز می نماید.

اریک موس از 2002 توسط شوراهای آموزشی و شورای اساتید ، برای کلیه فعالیت های حرفه ای و تلاشهای علمی به عنوان رییس دانشکده معماری انستیتو کالیفرنیای جنوبی ، انتخاب گردید . در کنفرانس بین‌المللی استانبول (ترکیه) در ماه می 2007 فرصتی شد تا با این معمار خارج از ضابطه‌ها گفتگویی چند روزه داشته باشیم و قدری بیشتر با دیدگاه‌های او آشنا شویم.

در برابر "کم بیشتر است" (Less Is More) و سپس شعار چالز مور (Moore Is More) نام سخنرانی موس

ادامه مطلب ...

کتاب راهنمای ساخت و ساز ـ اریک اوون مُس

کتاب راهنمای ساخت و ساز ـ اریک اوون مُس  

ادامه مطلب ...

مصاحبه با دکتر مهدی حجت، در خصوص طراحی نما

مصاحبه با دکتر مهدی حجت، در خصوص طراحی نما 

ادامه مطلب ...

گردشگری پایدار

صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین پدیده های هزاره سوم، طی نیم قرن گذشته با رشد تصاعد گونه¬ خود تاثیر به سزایی در رشد و پویایی اقتصادی، تبادلات فرهنگی کشورها داشته است؛ به طوری که بسیاری از صاحب نظران، قرن حاضر را قرن گردشگری نام نهاده¬اند. توسعه گردشگری همانند توسعه جهانی توجهی به عناصر و بسترهای ایجاد کننده این صنعت نداشته وبا هدف سودآوری و افزایش رفاه اجتماعی اثرات مخربی را به همراه داشته به همین جهت در این میان تصویر نادرست و نامناسبی از رابطه گردشگری و محیط به جا گذاشته است. 


ادامه مطلب ...

خانه کلوکان/ هوشنگ سیحون

خانه کلوکان/   هوشنگ سیحون    

 

کلبه ییلاقی هوشنگ سیحون در کلوکان، نزدیک تهران، به سال 1353 ساخته شده است. خانه کوچکی با زیباترین ترکیب معماری و طبیعت که در سینه کوه  و با کمترین تغییرات در آن ساخته شده است.. عمده ترین مصالح مورد استفاده در این بنا، سنگ، چوب و فولاد به عنوان جزیی از سازه  این بنا که به عنوان تیر بر روی ستونهای حجیم سنگی قرار گرفته است. 

ادامه مطلب ...

چند جمله از دکتر حجت

  

چند جمله از دکتر حجت 

  

 «دانشجوی معماری اول باید بفهمد که معماری یعنی چه؟ معماری ظرف زندگی انسان است. اولین چیزی که باید بفهمیم این است که زندگی انسان ایرانی متشکل از چه اجزایی است. یک انسان ایرانی چگونه زندگی می‌کند و برای زندگی‌اش به چه نوع ظرفی احتیاج دارد. هر کس لباسی را می‌پوشد که متناسب با اندام و شخصیتش است. معماری هم لباس دوم انسان است یعنی این که معماری هم باید انسان را از بلایای طبیعی مصون نگه دارد و هم متناسب با شخصیت و اقتصادش باشد.»

ادامه مطلب ...