شیگرو بان



هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاریی است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود  گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد اورد.

 

شیگرو بان در سال 1957 در توکیو به دنیا آمد . در سال های 1977-1980 در مؤسسه معماری کالیفرنیای جنوبی به تحصیل پرداخت و بعد از آن ، از سال 1980 در مدرسه معماری اتحادیه کوپر ، تحصیلات خود را ادامه داد و در سال 1984 فارق التحصیل شد . کار خود را قبل از تأسیس شرکت خود در سال 1985 ، با معمار ژاپنی آرتا ایسوزاکی شروع کرد . شیگرو بان معروفیت بین المللی خود را به سبب کار خود با کاغذ و مقوای بازیافتی مورد استفاده برای ساخت سازه های موقت برای قربانیان زلزله کوبه در سال 1995 به دست آورد . او در مدارس متعدد از جمله دانشگاه هنر tama ، دانشگاه ملی یوکوهاما ، دانشگاه nihon ، دانشگاه کلمبیا و keio تدریس کرده است . در زندگی کاری خود جوایز متعددی از جمله " بهترین معمار جوان سال" و در سال 1997 و همچنین جایزه معماری جهانی برای طراحی خود از غرفه ژاپن در سال 2001 و مدال توماس جفرسون در سال 2005 دریافت کرده است .

- بهترین زمان روز برای شما هنگام است ؟ موقع شام ، این تنها زمان برای استراحت من است . - به چه نوع موسیقی در حال حاضر گوش می دهید ؟ جاز و موسیقی کلاسیک . - به رادیو هم گوش می کنید ؟ بله . - چه کتابی را شما بر روی میز کنار تخت خود دارید و مطالعه می کنید ؟ برخی از انواع کتاب های تاریخی ژاپنی . - آیا شما مجلات معماری / طراحی هم می خوانید ؟ من آنها را نمی خوانم ، فقط به عکس های آنها نگاه می کنم و فکر نمی کنم دنبال کردنِ اخبار معماری زیاد مهم باشد . - اخبار را از چه منبعی بدست می آورید ؟ روزنامه .


- من فکر می کنم شما به طرز لباس پوشیدن خانمها توجه می کنید ، آیا اولویت و برتری برای شما وجود دارد ؟ من ظاهر ساده را ترجیح می دهم . البته به موقعیت هم بستگی دارد و بهتر است لباس هایی با رنگ های مختلف برای مناسبت های مختلف پوشیده شود . - از چه نوع لباسی برای پوشیدن اجتناب می کنید ؟ کراوات را دوست ندارم و ترجیح می دهم تنها از رنگ سیاه و سفید استفاده کنم . - حیوان خانگی دارید ؟ نه ، هیچ وقت . - زمانی که بچه بودید ، دوست داشتید که یک معمار شوید ؟ نه ، من می خواستم که یک نجار باشم .


- در چه مکان هایی بر روی طرح ها و پروژه هایتان کار می کنید ؟ در هر زمان و مکانی ، می تواند در یک هواپیما ، قطار ، اتوبوس و یا حتی در تخت خودم باشد . - در مورد کارهایتان با دیگر معماران بحث و گفتگو می کنید ؟ با کارکنان و شرکایم ، اما نه با معماران دیگر ، فقط در داخل دفتر کارم . - استایل خود را توصیف کنید ، مثل توصیف دوست خوب ؟ در واقع بهترین دوستان من ، همکاران من هستند ... و یک دوست خوب در پاریس ، توکیو و نیویورک دارم . آنها می گویند که من علاقه ای به بازگشت به چیز هایی که ساخته ام ، که بسیاری از آنها موقتی بوده اند ، ندارم . من همیشه استفاده از متریال ها را در راه های جدید دوست داشته ام .


- چند نفر در دفتر شما کار می کنند یا به طور پیوسته با شما همکاری دارند ؟ حدود 18 نفر درتوکیو ، 10 نفر در پاریس و 5 نفر در نیویورک . - بنابراین شما به طور منظم از نیویورک به پاریس و توکیو سفر می کنید ، یک زندگی پر مشغله . آیا زمانی برای خانواده هم دارید ؟ من فقط کار میکنم و برای خانواده زمانی ندارم . - لطفأ برای ما یک تحول و تکامل در کارهای خود ، از پروژه اول تا به امروز بگویید ؟ کارهای من ، از اولین پروژه به طور مستمر در حال تغییر است .


- متریال مورد علاقه شما چیست ؟ فولاد را دوست دارم اما کاغذ هم می تواند محکم و دائمی باشد . ما نیاز داریم که از تعصبات متریالی خلاص شویم . - برای چه کسی مایلید چیزی را طراحی کنید ؟ من علاقمند به طراحی هر چیزی ، ازیک صندلی گرفته تا یک موزه ، فرودگاه و یا خانه پناهندگان هستم . اما شخص خاصی وجود ندارد که بخواهم برایش کار کنم . تنها پروژه هایی که به سمت من می آیند را انجام می دهم . آثار آلوار آلتو را دیده ام و جایی که او تمام جزئیات کوچکِ داخل خانه اش را سرپرستی میکند . من دوست دارم که تمام جزئیات درون ساختمان را طراحی کنم ، اما معمولأ ما معماران به اندازه کافی از این دست پروژه ها دریافت نمی کنیم .


در سال 2007 شما یک پاویون کاغذی برای artek/ups در فنلاند طراحی کردید . آیا قصد دارید که آزمایش با مواد جدید را ادامه دهید ؟ من بسیاری از مواد جدید را گسترش نمی دهم ، معمولأ از متریال های موجود به صورت متفاوت استفاده می کنم . امسال (2009) من یک سیستم صندلی با کامپوزیت بازیافت شده ساخته ام . - پناهگاه های زلزله زدگان ، کار پیشگامانه شما با استفاده از متریال غیر سنتی ، آیا شما چنین پروژه هایی را ادامه می دهید ؟ سال پیش در سیچوان – چین – بعد از زلزله یک پروژه را انجام دادم ، ساختمان مدارس موقت و در حال حاضر ملاقات هایی را با برخی از معماران در جنوا – ایتالیا – در محیط زلزله خیز L’aquila در نزدیکی رم دارم . با توجه به استفاده از مواد غیر سنتی ، درسال 2007 من پلی را در جنوب فرانسه بر بالای رودخانه gardon طراحی کرده ام که تقریبأ به طور کامل از لوله های مقوایی ساخته شده است .


- چه اشیاء دیگری را خلق کرده اید ؟ اخیرأ یک نمونه اولیه ازیک صندلی با وزن سبک با استفاده از فیبر کربن TENAX ، نمایشگاه الیاف در توکیو ، یک کاسه برای یک شرکت کوچک دانمارکی ، برخی چراغ های روشنایی در دهه هشتاد و جند صندلی مقوایی برای Cappellini در سال 1998 . به نظر من استفاده یک ایده از معماری من و تبدیل آن به یک شئ کوچک جالب است . - طراحی یک هنر است – در زمینه طراحی " فرم " نیز به عنوان یک بیان استفاده می شود ، رویکرد های خود را کجا در کنار هم قرار می دهید ؟ دغدغه اصلی من ، کاربردی بودن محصول است . - اما گاهی اوقات شما باید بین دو یا چند راه حل ، انتخاب کنید ؟ در چنین موقعیتی، من به عملکرد و مقرون به صرفه بودن پروژه توجه می کنم . همیشه تلاش میکنم که بسیار عملگرا باشم .


- آیا طراح یا معماری از گذشته است که شما او را تحسین کنید ؟ میس وندروهه، استاد من John hejduk از مدرسه معماری اتحادیه کوپر و آلوار آلتو . - و بین کسانی که هنوز کارمی کنند و معاصر هستند ؟ اتو فری که با اوکار کرده ام و بسیار تأثیرگذار بوده و امیلیو امبز و ...


- چه توصیه ای برای جوانان دارید ؟ سفر . آنموقع شما متوجه فرهنگ های مختلف جهان می شوید و تنها به کامپیوتر وابسته نیستید . - چه چیز درآینده شما را می ترساند ؟ زمین لرزه .


-


-


-


-


-


-


-





شیگرو بان


Shigeru Ban



ایمان رئیسی1

(
چاپ شده در فصلنامه معمار شماره ۲۰ - سال ۱۳۸۲ )



1-
شیگرو بان, در سال 1975, در شهر توکیو به دنیا آمد2. بین سالهای 80-1977 در انستیتوی معماری کالیفرنیای جنوبی به آموزش معماری پرداخت. پس ازآن درسالهای 82 -1980 در مدرسه معماری کوپر یونیون3 به تکمیل آموخته های خود پرداخت. مدت دو سال در دفتر آراتا ایسوزاکی4 کار کرد(83-1982) ودر سال 1984 موفق به دریافت لیسانس معماری مدرسه کوپر یونیون شد. و نتیجه مطالعات خود را در سال 1985 منتشر کرد. از سال 95-1993 پروفسور و استاد افتخاری معماری در دانشگاه هنر تاما5 و از 1995 تا 2000 مشاور کمیسیون عالی سازمان ملل در امر مهاجران و پناهندگان (UNHCR) بود. شیگرو بان در سال 1997 برترین معمار جوان ژاپن شد و جایزه JIA را دریافت نمود.

سایر سوابق دانشگاهی او عبارتند از:

1
ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه ملی یوکوهاما6 . (99-1995)

2
ـ پروفسور افتخاری معماری از دانشگاه نیهون7 . (2000-1996)

3
ـ پروفسور مدعو دانشگاه کلمبیا.8 (2000)

4
ـ عضو مدعو مرکز دو نالد دانشگاه کلمبیا.

5
ـ پروفسور دانشگاه کیو.9

2-
بی تردید, تحصیل در مدرسه کوپر یونیون، تاثیر به سزایی در شکل گیری تفکر شیگرو بان داشته است. او در ابتدا علاقه‌ی بسیار زیادی به پنج معمار نیویورک10 داشت و در اثر همین علاقه به مدرسه کوپر یونیون وارد شد.درآن زمان سه‌عضو ازپنج معمار نیویورک ـ‌جان هیدک11, پیتر آیزنمن12, و ریچارد میر13 ـ در مدرسه کوپر یونیون تدریس می‌کردند. تاثیری که جان هیدک بر شگیرو بان می‌گذارد، در آثار اولیه او بسیار محسوس است, (در ادامه بحث به آن می‌پردازم.) شیگرو بان تلاش خستگی ناپذیری جهت خلق روشهای سازه‌ای نو، از خود نشان داد و توانست آثار معماری بدیعی با این روش‌ها بوجود آورد.

آثار او را می توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

1
ـ2 طراحی در سبک هیدک

شیگرو بان در ادامه تفکر هیدک, از خانه به عنوان مهمترین فضای زندگی شروع به کار کرد. خانه‌هایی که او طراحی نمود, بسیار متاثر از خانه های طراحی شده توسط هیدک هستند. او در پروژة Villa K (1987 )ـ که تحت تأثیر خانه‌ی دیوار 14 هیدک است ـ به نقش دیوار در ساختمان توجه نمود . ویلا از سه دیوار شکل گرفته است. دیوارخطی، که سیرکولاسیون خانه را سازماندهی می کند. دیوار مدوری، که فضاهای داخلی ویلا را در بر می گیرد و دیوار استوانه‌ای شکلی، که فضاهای سرویس و آشپزخانه و حمام را درخود جای داده است"15.

نکته قابل توجه دیگر در طرح این ویلا, ورود از طریق یک پل به طبقه اول است. از آنجا که سایت این ویلا دارای چشم انداز بسیار زیبایی است, شیگرو بان ورودی ویلا را یک طبقه بالا برده تا ساکنان همواره در ورود و خروج، از آن چشم انداز زیبا بهره کافی ببرند.همچنین در پروژه I House (1991)،دو دیوار چوبی در دو سمت شرق و غرب خانه به صورت مستقل طراحی نمود، بگونه‌ای که ” این دیوارها دارای سازه‌ی مستقل هستند و بوسیله‌ی سازه‌های کابلی مهار شده‌اند. "16 استفاده از دیوار در پروژه خانه‌ای با سه دیوار(1998) به اوج قدرت شکلی خود می رسد. او در این پروژه با سه دیوار شاخص پروژه را سازماندهی می کند."دیوارU شکل، که سه ضلع خانه را دربر می گیرد. دیوار کنار پله، که دارای سازه مستقل است, و پله به آن کنسول شده است. دیوارمنحنی شکل، که فضاهای مکانیکی موردنیاز کارفرما را از فضاهای اصلی خانه جدا می‌کند. این سه دیوار, هر یک با عملکرد و شخصیت خود, بوسیله‌ی رنگ یا دیوارهای شیشه‌ای یا صیقلی شده، مشخص شده‌اند, تا بر بازتاب‌های خود در فضا تاکید بیشتری کنند"17.


2
ـ2 طراحی فضاهای داخلی با لوله های کاغذی

در این مرحله استفاده از لوله‌های کاغذ بی ارزش (Paper Cheap) مورد توجه شیگرو بان قرار می گیرد. در طرح نمایشگاه مبلمان و کارهای شیشه‌ای آلوار آلتو (1986) ، که بوسیله‌ی موزه هنر مدرن نیویورک (MOMA) برنامه ریزی شده بود، شیگرو بان در ابتدا به یک فضای نمایشگاهی با سبک فضاهای داخلی آلتو، از مصالح چوبی، نظر داشت, اما محدودیت های مالی مانع تحقیق آن شد. از آنجا که درپایان نمایشگاه, مصالح آن باید جمع آوری می‌شد, لوله‌های کاغذبی ارزش به عنوان یک مصالح آلتر ناتیو مطرح شده و در پارتیشن‌ها و پانل‌ها و صفحه‌های نمایش ایستاده از آن استفاده شد.

"
پتانسیل لوله های کاغذ بی ارزش به عنوان یک ماده ساختمانی, از این پروژه شکل گرفت و به عبارتی شروعی برای معماری کاغذی18 بود19".او همچنین در طرح نمایشگاهی جهت ارائه آثار یک معمار ژاپنی به نام Emilio Ambasz (1993 و 1989) از لوله‌های کاغذی جهت طراحی فضای داخلی استفاده کرد. از آنجا که قرار بود این نمایشگاه در نقاط مختلف برپا شود از چهار نوع لوله‌ی کاغذی با قطرهای متفاوت استفاده کرد, تا در هنگام حمل، این لوله‌ها درون همدیگر قرار گیرند و حجم حمل ونقل کاهش یابد"20.


3
ـ2 طراحی دیوارهای داخلی و خارجی با لوله‌های کاغذی

در این مرحله، لوله‌های کاغذ بی ارزش در دیواره‌های خارجی هم مورد استفاده قرار گرفتند. اولین ساختمان از سری ساختمانهای لوله کاغذی، که در آن لوله‌های کاغذ نقش سازه‌ای هم به عهده داشتند, پروژه آلاچیق کاغذی21 1989 است.” این آلاچیق, از 48 لوله کاغذی به قطر 5/32 سانتی متر و ضخامت 5/1 سانتی متر و ارتفاع 90/3 متر، که بر روی پایه‌های کوتاهی از بتن پیش ساخته قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است.وفاصله بین لوله‌ها با پارافین مخصوصی درزبندی شده است".22پروژه‌ی دیگری که تمام دیوارهای داخلی و خارجی آن از لوله‌های کاغذ ساخته شده ‌است, پاویون اوداوارا23 (1990) است. این پاویون از 330 لوله کاغذ به قطر 53 سانتیمتر و ضخامت 15 سانتیمتر و ارتفاع 8 متر تشکیل شده است. به دلیل محدودیت‌های زمانی، سازه‌ی پروژه از استیل ساخته شد، اما سازه‌ی ورودی اصلی پاویون از لوله‌های کاغذی با اتصالات پیشرفته‌ای طراحی شده است. همچنین از ورقه‌های نازک شفافی جهت درزبندی بین لوله‌های کاغذ استفاده شده است، که بدین طریق نوارهای باریکی از نور وارد فضاها می‌شوند.



4
ـ2 طراحی خانه با مبلمان‌های سازه‌ای24

در این روش از قالب‌های چوبی ساخته شده در کارخانه, بعنوان عناصر سازه‌ای استفاده شده است. مبلمان (قفسه‌ها) از عناصر ضروری هر خانه به شمار می‌آیند. در این روش، مبلمان تنها بعنوان یک عنصر تعریف کننده‌ی فضاها مطرح نیست، بلکه علاوه بر آن، بعنوان یک عنصر سازه‌ای هم مطرح می‌شود.
5-2
طراحی سازه‌های کاغذی

شیگرو بان به استفاده از لوله‌های کاغذی در طراحی فضاهای داخلی یا دیواره‌های خارجی بسنده نکرد و توانست با تقویت این لوله‌ها و تولید آنها در کارخانه‌های خاصی، سازه‌ی ساختمان را بوسیله‌ی این لوله‌ها طراحی کند.

او در گالری کاغذی 25 (1994) که بعنوان دفتر کار و گالری موسسه ایسی میاکی طراحی شده است، از لوله‌های کاغذی به عنوان سازه و جداکننده فضاهای داخل و خارج استفاده نمود." پلان این گالری که از یک فضای باریک و دراز به طول 16 متر و عرض3/5 متر تشکیل شده است, بر پایه‌ی آگوراهای یونانی طراحی شده است. ردیف ستونهای جلویی، سایه‌های بلندی بر کف می‌اندازند، که در طول روز تغییر می‌کنند و احساس یک انیمیشن را ایجاد می‌کنند. لوله‌های کاغذی بکار برده شده در این بنا برای اولین بار بصورت ضد حریق تولید شده اند." 26

شاید ضد حریق شدن لوله‌های کاغذی، بهانه‌ی مناسبی برای داوطلبان ساخت کلیسای سوخته شد که بر جای آن کلیسا، کلیسای دیگری بسازند.

پروژه‌ی کلیسای کاغذی27 (1995) توسط داوکلبانی که عبادگاهشان در زمین‌لرزه‌ای دچار آتش سوزی شده بود، سفارش داده شد. اولین خواسته‌ی پروژه، سادگی آن بود، بگونه‌ای که دانشجویان و داوطلبان بتوانند بدون هیچ گونه ماشینی آن را بر پا سازند.

راحتی باز و بسته کردن هم جزو اولین شرایط بود که جابجایی سازه را در آینده ممکن می‌ساخت. مصالح بوسیله‌ی شرکت‌های زیادی هدیه داده شد و "ساخت آن تنها در پنج هفته بوسیله‌ی 160 داوطلب انجام گرفت. 58 لوله کاغذی در یک بافت بیضی گون که بر پایه‌ی طرح کلیسای برنینی استوار بود، طراحی شد."28

در قسمت ورودی، فضای بین لوله‌های کاغذ گشوده‌تر است, بگونه‌ای که نمای کلیسا کاملاً دعوت کننده به درون باشد. به عبارت دیگر، داخل و خارج را به هم پیوند می‌دهد. شیگرو بان درباره‌ی این کلیسا می‌گوید: ” تجربه‌ی این ساختمان موقت و کوچک، کمتر از تجربه‌ی یک کاتدرال بزرگ و با شکوه نیست".29

خانه‌ی کاغذی30 (1995) پروژه‌ دیگری است، که در آن از سازه‌ی کاغذی استفاده شده است. در واقع کل "این خانه از لوله‌های کاغذی به ارتفاع70/2سانتی متر و ضخامت 5/1 سانتی‌متر و قطر28 سانتی‌مترساخته شده است. سازه، دیواره‌های داخلی و خارجی، مبلمان و حتی سرویس‌ها هم از کاغذ طراحی و ساخته شده‌اند"31.

6
ـ2 طراحی پناهگاههای کاغذی32

این روش شامل پناهگاههای موقتی می‌شود، که برای بازماندگان یک زلزله‌ی بزرگ یا مهاجران ناشی از تضادهای نژادی ساخته شده‌اند.

در پروژه‌ای که به سفارش کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل برای مهاجران در آفریقا طراحی شد، (1994) از چادرهایی که به جای پایه‌های چوبی یا فلزی، از سازه‌ای با لوله‌های کاغذ برپا می شوند, استفاده شده است.

همچنین در یک مجموعه مسکن موقتی33 (1995) "از جعبه‌های آبجو (جعبه‌های پلاستیکی که از بطری‌های آبجو باقی مانده و با ماسه پرشده‌اند) برای پی ساختمان استفاده شده است. دیوارها شامل لوله‌های کاغذی هستند, که دارای قطر 108 میلیمتر و ضخامت 4 میلیمتر بوده و با نوار اسفنجی ضد آب شده‌اند. برای پوشش سقف از یک فرم چادری دو لایه که هم سقف خانه را می‌پوشاند وهم قابلیت باز شدن برای تهویه هوا را دارد، استفاده شده است.

هنگامی که به شدت به گرما و تاثیرات بازتابی آن در اواسط زمستان احتیاج پیدا کردیم، این مسکن، بسیار مناسب به نظر می‌رسد".34



7
ـ2 بینابین فضای داخل و خارج35

قرارگیری بینابین فضای داخل و خارج در یک خانه، بوسیله‌ی استفاده از ماشین ـ بعنوان بازکننده‌ی دیوارها ـ‌ قابل تحقق است. شیگرو بان در این دوره آثارش، نوعی بازگشت به سنت معماری ژاپنی را تجربه کرده است. فضا در معماری ژاپنی بسیار انعطاف پذیر است و قابلیت تغییر و تبدیل فضاها به کاربری‌های مورد نیاز وجود دارد.

نمونه‌ی بارز این انعطاف پذیری هیروباهای ژاپنی هستند. هیروبا36، عبارتست از فضای بازار سنتی ژاپن, که دارای عرض راهرو کم و پیچ و خم‌های زیادی است, که در حالت عادی به کاربری خاص خود پاسخ می‌دهد. اما در روزهای ملی و جشن‌های عمومی، کل هیروبا وحجره‌های اطراف آن تا عمق زیادی گشوده ‌شده و پذیرای حضور مردم می‌شوند. استفاده از مصالح سبک در تقسیم‌بندی فضاها، باعث این انعطاف پذیری ‌شده است.

با توجه به این ویژگی، شیگرو بان در پروژه خانه با دیوارهای پارچه‌ی (1995) توانست به فضایی قابل توجه دست یابد. این خانه از پروژه‌های قابل توجه دهه آخر قرن بیستم است که"، تحت تاثیر خانه‌ی فارنزورث، (اثر میس وندرو) هم قرار دارد".37

"
زوجی که مشتری این پروژه بودند، از گشودگی فضایی خانه‌ی سنتی ژاپن بسیار لذت می‌بردند. (آنها می‌توانند از بالای یک حصار کوتاه، هنگامیکه برروی یک تراس باز نشسته‌اند، با همسایگان صحبت کنند.)“38

"
تاویل دیگری از سبک سنتی ژاپن با مصالح و تکنولوژی معاصر, باعث بوجود آمدن عرصه فضایی وسیعی به سمت جنوب و شرق شده است و پرده‌های وسیعی نمای طبقه دوم و سوم را می پوشانند. در زمستان، بوسیله‌ی یک سری درب‌های شفاف که بینابین پرده و فضاهای خانه قرار می‌گیرند، می‌توان خانه را کاملاً پوشاند و از تبادل حرارتی بیش از حد جلوگیری کرد".39

خانه در حالتی که پرده‌هایش بسته شده‌اند، یادآور بسته‌بندی‌های کریستو40 هم می‌باشد.

همچنین او در پروژه خانه 5/412 (1995) که در زمینی به ابعاد 25×15 متر مربع طراحی کرده است، زمین را به پنج قسمت 15×5 متر مربعی تقسیم نموده و دوقسمت را برای فضاهای پر و سه قسمت را برای فضاهای خالی برنامه‌ریزی کرده است, اما "مرز بین این پرها و خالی‌ها بصورت اعجاز گونه‌ای از بین رفته است و فضای مبهمی که بینابین آنها خلق می‌شود, هم فضای داخل است و هم فضای خارج“42.

به عبارتی، انواع متفاوتی از فضا را می‌توان بوسیله‌ی کنترل عناصر متحرک ـ در شرایط مختلف آب و هوایی‌ـ ‌تجربه کرد.

خانه‌ی بدون دیوار43 (1997) و خانه‌ی مربع نه قسمتی44 (1997) هم پروژه‌های دیگری از این دست هستند, که کوشش شده است, مرز بین داخل و خارج محو گردد و فضا انعطاف پذیری بسیار زیادی داشته باشد.

در مجموع، در این دسته آثار هم می‌توان توجه و تاکید بسیار زیاد شیگرو بان را بر دیوار مشاهده کرد. دیوار و پلان آزاد یا انعطاف پذیر، مهمترین مسائل مطرح در خانه‌های او هستند.



8
ـ2 طراحی سازه‌های عظیم کاغذی45

شیگرو بان در استفاده از سازه‌های کاغذی تا بدانجا پیش رفت, که توانست, سازه‌های عظیم را بوسیله‌ی مصالح کاغذی, طراحی و اجرا نماید.

پوشش فضایی, به ابعاد 5/22×7/26 متر مربع, با ارتفاع 8/7 متر, بوسیله‌ی سازه‌ی لوله کاغذی، اولین تجربه‌ی او در سال 1998 بوده است.” کارفرمای این پروژه یک شرکت خانه‌سازی با مصالح چوبی بود, که خواستار یک فضای سر پوشیده‌ی بزرگ، جهت نگهداری قطعات چوبی در مقابل تغییرات آب و هوا بود. سازه‌ی پروژه می‌بایست دارای سهولت درنصب باشد، تا کارگران همان شرکت بتوانند, این گنبد کاغذی را بر پا سازند".46

در طرح این گنبد, از لوله‌هایی کاغذی با اتصالات چوبی و پیچ و مهره استفاده شده است.

شیگرو بان، در طرح پاویون ژاپن در نمایشگاه‌ هانور آلمان (2000) هم، از سازه‌های کاغذی استفاده کرد.

موضوع اصلی نمایشگاه هانور، محیط زیست بود، بنابراین او تصمیم گرفت که با استفاده از ضایعات صنعتی و کاغذهای بی‌ارزش، به خلق سازه‌ای عظیم بپردازد. او در باره‌ی این پروژه می‌گوید: "ایده‌ی اصلی، خلق تونلی از لوله‌های کاغذ, مانند پروژه گنبد کاغذی بود. هر چند گنبد کاغذی بوسیله‌ی اتصالات چوبی اجرا شده بود،اما من نظرم را در مورد استفاده از یک بافت پوسته‌ای از لوله‌های کاغذ بدون درز را با پروفسور فرای اوتو47 در میان گذاشتم. ایده‌ی دیگر، استفاده از روش ساخت آسان با تکنولوژی پایین بود. بنابراین، اتصالات را از نوارهای فلزی یا پارچه‌ای طراحی کردیم. برای پوشاندن سطح روی پاویون، می‌خواستیم از P.V.C استفاده کنیم، اما PVC را نمی‌توان از زباله بوجود آورد. بطور کاملاً اتفاقی، یک کیف ضد آب را کشف کردیم, که مورد پسند مشتریان واقع نشده بود و به کارخانه باز گردانده شده بود. بنابراین با آن کارخانه صحبت کردیم و کیف‌ها را با قیمت ارزان از آنها خریده و در پوسته‌ی خارجی از آن استفاده کردیم".48



3
ـ پرسش اصلی پس از مطالعه‌ی آثار شیگروبان، دلایل موفقیت او در حوزه جهانی است. چگونه او توانسته ـ بعنوان یک معمار موفق ـ در سطح جهانی مطرح شود؟

1-3
آموزش یافتن نزد استادان بزرگ معماری:

روش طراحی من شامل استفاده از هندسه در سبک پنج معمار نیویورک واستفاده از خصوصیات هندسی اشکال و استفاده از دیوارها برای خلق مکان در سبک هیدک است.“ 49

2-3
توجه نمودن به سنت و فرهنگ ژاپنی .

3-3
مردم گرا بودن .

من بعنوان یک معمار، خواستار خلق ساختمانهای زیبا در مناطق حادثه دیده هستم. می‌خواهم مردم را به حرکت وادارم و سطح زندگی آنها را بهتر کنم. اگر من این مسیر را طی نکنم، غیر ممکن است که بتوانم یک معماری با معنی خلق کنم و سهم مهمی در ساختن جامعه، بعنوان یک معمار، داشته باشم .“50

4-3
ایده‌های معمارانه داشتن.

و در پایان با اخلاق فروتن وار ژاپنی اش می‌گوید:

من فکر نمی‌کنم، معماری هستم، که در سیستم موجود تغییر زیادی ایجاد کرده‌ام، من فقط تکنولوژی و مصالح موجود را با روشی متفاوت به کار می‌برم.“51



پانوشت‌ها:

01
دانشجوی دکتری معماری ـ دانشگاه علوم و تحقیقات تهران Imanraeisi @ Hotmail.com

02
برای مطالعه بیوگرافی کامل شیگرو بان، مواجعه کنید به:

www.soi.wide.ad.jp/class/20020015/files/ban.html

3. Cooper Union

4.Arata Isozaki

5.Tama Art University

6.Yokohama National University

7.Nihon University

8.Columbia University

9.Keio University

10.Five Architects N.Y-Tafuri, Manfredo- Officina Edizioni – 1981 – Napoli- ltaly

11.John HeJduk

12. Peter Eisenman

13.Richard Meier

14.Bye House or Wall House 2 (1973)

15.Shigeru Ban- Laurence King press- Edited by Eugenia Bell- 2001-ISBN1-85669-301-5 p.33

16.Ibid.P.5

17.lbid.P. 7

18.Paper Architecture

19.Ibid.P.27

20.Ibid.P.23

21.Paper Arbor

22.Ibid.P.99

23.Odawara Pavilion-Ibid.p.103

24.Furniture Structure

25.Paper Gallery(lssei Miyake Gallery)

26.Shigeru Ban-Laurence King press-P.97

27.Paper Church

28.lbid.P.101

29.Shigeru Bans Architectural Works-In Pursuit of Structural methed –www.dup. co.jp/millennium/SB/work-1-e.html-Paper Church

30.Paper House

31.lbid.P.113

32.Paper Shelters

33.Paper Loghouse

34.lbid.P.107

35.Continuity Bettwen Interio and Exterior space.

36
ـ برای مطالعه بیشتر درباره‌ی هیروبا، مراجعه کنید به :

فلامکی، محمد منصورـ شکل گیری معماری در تجارب ایران و غرب ـ نشر فضا ـ 1371 ـ چاپ نخست،
صفحه 63 .

37
ـ شیگرو بان در بیست و یکمین گنگره‌ی اتحادیه‌ی بین‌المللی معماران (U I A ) در شهر برلین، (ژوئیه 2002 ) به این تاثیر پذیری اشاره نمود.



38.Curtain Wall Hous- www.dnp. Co.JP/Millennium/SB/work-1_e.html

39.Shigeru Ban- Laurence king press- P.51

40.Cristo

41.2/5 House

42.lbid.P.71

43.Walls- Less House

44.9 Square Grids House

45.Mega Paper Structure

46.lbid.P.93

47.FreiOtto

48.lbid.P.135

49.lbid.P.Viii

50.lbid.P.Xi

51.Dipietro, Monty- Shigeru Ban at Gallery Ma- www.

assemblylanguage.Com/reviews/Ban.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد