Toronto Central Waterfront / West 8 and DTAH

تورنتو مرکزی آب نما / غرب 8 و DTAH

ادامه مطلب ...

معماری زیست محیطی

معماری زیست محیطی توسط یک آزمایشگاه در Økern، اسلو، نروژ

یک پروژه آزمایشی برای تکنولوژی محیط زیست BIM یک آزمایشگاه.

منطقه Økern با تغییرات قابل توجهی در آینده نزدیک روبرو است و در حال حاضر به عنوان یک مقصد جدید در اسلو

ادامه مطلب ...

تادو آندو

معمار ژاپنی تادو آندو، خانه ای بتنی بر روی لبه یک صخره در جنوب سریلانکا را به اتمام رساند . این خانه سه طبقه برای یک زوج طراحی شده و شامل یک فضای مطالعه شفاف برای مرد و یک استودیوی هنری برای همسرش می باشد . نور به درون این استودیو طبقه همکف و دو پنجره طبقه بالا مانند سیلی نفوذ می کند که به چهار قسمت توسط یک صلیب بزرگ فولادی تقسیم می شود . راه پله به دور این اتاق می چرخد و به اولین نیم طبقه می رسد . فضای مطالعه شفاف در اولین طبقه قرار گرفته و توسط یک راه پله زیگزاگ شکل قابل دسترسی است که به اتاق نشیمن در ارتفاع 20 متر میرسد . تراس های بیرونی همچنین بین طبقه همکف و اول هستند درحالی که استخر بر بالای سقف اتاق نشیمن طرح ریزی شده . مبلمان در سراسر خانه تک رنگ است . به گفته معمار هدف از طراحی ایجاد یک معماری با روح مانند بسیاری از خانه های بومی بود .

ادامه مطلب ...

نخستین پلازای دو طبقه جهان!

طرح صارمی در مشهد

نخستین پلازای دو طبقه جهان!


ادامه مطلب ...

ترمینال دریایی یوکوهاما

ترمینال دریایی یوکوهاما کاری از معمار ایرانی الاصل خانم فرشید موسوی و همسرش الخاندو زائورپو میباشد که کار ساخت آن از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۱ به طول انجامید و در بندر یوکوهامای ژاپن قرار دارد.

به طورخلاصه ترمینال دریایی یوکوهامای ژاپن یک باند یا ایستگاه برای مسافران دریایی است که با سایر عناصر شهری برای استفاده‌ی شهروندان درآمیخته شده است. سایت مجموعه بصورت یک محور در ساحل شهر یوکوهاما کشیده شده و به صورت یک مکان عمومی پذیرای شهروندان می‌باشد.

ادامه مطلب ...

آیا معماری امروز ایران محصول انقلاب اسلامی است ؟

آیا معماری امروز ایران محصول انقلاب اسلامی است ؟

محمدمنصور فلامکی / استاد دانشگاه تهران
معماری، به مثابه فراورده‌ای که بر اخلاق و بر فرهنگ انسان‌ها متکی است و معماری به مثابه پدیده‌ای که برای زاده‌شدن‌اش بذری لازم است و برای پرورانیدن‌اش باید تغذیه شود، می‌تواند مورد سنجش و ارزیابی ما قرار گیرد تا هر آینه لازم باشد، شرایط بذرافکنی و پرورش آن را، به قصد متعالی کردن دگرگون کنیم.

گامی که برداشته شد، چندان قدرتمند بود و ریشه‌ای عمل می‌کرد که انقلاب نام گرفت و نمی‌توانست به مسئله‌ها و نیازهای مردمان، همزمان، پاسخ‌گویی نکند.

ادامه مطلب ...

موزه شهر Cheanan

موزه ها به سوپر مارکت ها انتقال  یابند، فروشگاه ها و واحدهای اداری به موزه ها انتقال یابند؟

بن ون برکل، طراح گالری مرکزی UN Stadio در Cheonan در خصوص طراحی این گالری می گوید: اگر موزه ها به سوپر مارکت ها انتقال می یابند، پس چرا فروشگاه ها و واحدهای اداری به موزه ها انتقال نیابند؟

 طرح این گالری در مرکز شهر به نوعی واکنش در برابر تغییرات آب و هوایی در آسیا خواهد بود. جائی که می تواند علاوه بر ارایه این واکنش تلفیقی از زندگی اجتماعی و فرهنگی را در خود جای داده و به نمایش بگذارد.

طراحی این ساختمان های عمومی در مراکز شهرها از اهمیت بسیار بالایی به دلیل جلب توجه رهگذران و شهروندان برخوردار خواهد بود. این گالری به نوعی از بخش های مختلف مرکز خرید واحدهای بازرگانی و اداری تشکیل شده که این امکان فرهنگی – اجتماعی را با تجارت و بازرگانی در این شهر کره ای تلفیق داده است. 

ادامه مطلب ...

بزرگترین برج جهان در عمق 300 متری

بزرگترین برج جهان در عمق 300 متری

ایده طراحی برج معکوس در مرکز شهر مکزیکو پایتخت مکزیک برای مقابله با قوانین ساخت برج هاست. براساس قوانین پایتخت، حداکثر طبقات برج ها می بایست هشت طبقه باشد وتخریب ساختمان های قدیمی نیز ممنوع است.

10 طبقه از این برج معکوس برای واحدهای مسکونی، تجاری و موزه و 35 طبقه هم برای واحدهای اداری اختصاص خواهد یافت.

مهندس «استیبان سواریز» طراح برج معکوس گفته است که این برج شامل یک مرکز فرهنگی نیز خواهد بود.

وی اضافه کرد: سطح این هرم وارونه، از شیشه ساخته خواهد شد تا ورود اشعه خورشید به داخل بخش های مختلف برج معکوس، راحت تر شود.

ادامه مطلب ...

هتل رودخانهٔ زرد Jungar Banner

ساختمان هتل رودخانهٔ زرد Jungar Banner که توسط گروه معماری Sunlay طراحی و احداث شده،نماد کاملی از محیط زیست ناب و بی‌ نظیر از منطقه بوده که در آن واقع شده است.نمای خارجی‌ و سطوح سقف و دیوارهٔ این ساختمان کاملا با فرم و اشکال هندسی طراحی شده که بر روی صخره و شحن‌های منطقه Jungar Banner جای گرفته است.

شرایط آب و هوایی منطقهٔ نام برده به دلیل بر خورداری از بادو طوفان‌های موسمی میتواند به بدنهٔ ساختمان هتل رود خانهٔ زرد آسیب برساند،اما گروه معماری Sunlay با استفاده از سنگ‌های صخره‌ای اطراف آن به گونه‌ای ساختمان را بنا نهاده اند که هیچگونه باد سنگینی‌ نمی‌تواند به آن آسیب برساند.

این هتل از فضاهای مختلفی‌ بر خوردار بوده که ضمن داشتن زوایای مختلف هندسی،به راحتی‌ به یکدیگر راه یافته و متصل خواهد شد.همچنین این ساختمان که ناحیه‌ای به مساحت 68 هزارو 204 متر مربع را در اختیار خود قرار داده از بدنهٔ کریستالی تشکیل شده که به جذابیت آن دو چندان افزوده است.

این ساختمان دقیقا بین دو منطقهٔ مرطوب رودخانهٔ زرد و خشک Jungar Banner جای گرفته که از دو بخش نام برده بهره لازم و کافی‌ را برده است.

ادامه مطلب ...

کتابخانه Musashino

کتابخانه دانشگاه هنر Musashino


معماران سو فوجیموتو ، کتابخانه دانشگاه هنر Musashino در توکیو را طراحی کرده اند که دارای یک قسمت بیرونی از قفسه های چوبی پوشیده شده با صفحه های شیشه ای است . حجم کتابخانه دو طبقه در این دانشگاه ، به طور کامل از قفسه هایی تشکیل شده که کتاب هایی را نگه داشته اند . مسیرهای گردش در اطراف طبقه همکف و اول بین شکاف های برش قفسه ها به شکل مارپیچ حرکت می کنند . کتابخانه همچنین دارای یک آرشیو بسته می باشد که در زیر زمین واقع شده .



ادامه مطلب ...