ادبیات و معماری(فضا)

ادبیات و معماری
بخش اول : شباهتهای محسوس
گفتار اول : فضا


روح الله نیاخلیلی



ادامه مطلب ...

ادبیات و معماری(موسیقی)

ادبیات و معماری
شباهتهای محسوس
گفتار دوم : حرکت

روح الله نیاخلیلی


ادامه مطلب ...

توصیف شهرسازی معاصر ایران در سال های (1357-1320)

دکتر سید محسن حبیبی( استادیار دانشکده شهرسازی، دانشگاه تهران)، در همایش "سومین شب معمار" مطرح کرد.


ادامه مطلب ...

گردش مجازی در موزه لوور

گردش مجازی در موزه لوور


پیشینه

ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود،که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر،در سال 1789موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال 1793 تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

مجموعه‌ها

در مجموعه های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود،می‌توان گفت معروف ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند.این محل قبل از تبدیل به موزه کاخ مخصوص زندگی پادشاه و ... بود در پشت این کاخ باغ زیبایی به نام تیلری وجود دارد و رو به روی باغ نیز میدان کنکورد که یادبود هواپیمای کنکورد است وجود دارد .این مکان نزدیک خیابان معروف شانزه لیزه است







ادامه مطلب ...

فنگ شوی Feng Shui

فنگ شوی Feng Shui

فنگ شویفنگ شوی Feng Shui دو کلمه چینی به معنای باد و آب هستند که بیانگر اعتقاد چینی ها در کشمکش نیروهای خوب و نیروهای شیطانی است. چینی ها از این اعتقاد در طراحی داخلی و طراحی محیط زندگی و حتی در آداب دفن مردگان استفاده می کنند تا انرژی هایی که انسان را احاطه کرده است، به تعادل و هماهنگی بهتری دست پیدا کنند.

ا

ادامه مطلب ...

شیشه های برج میلاد در طول روز تغییر رنگ می دهد


شیشه های برج میلاد در طول روز تغییر رنگ می دهد


ادامه مطلب ...

مسجدی با نام Sakirin


این هفته دراستانبول ترکیه مسجدی با نام Sakirin افتتاح شد.طراح این مسجد برای اولین بار یک زن بود.اوکسی ست که درگذشته بخاطر طراحی های داخلی نامی برای خود دست وپا کرده بود واینک برای این کار درنظر گرفته شد. کار ساخت این مسجد در سال گذشته شروع شد واخیرا به اتمام رسید.ودارای فرمی ست که با زیرکی هرچه تمام تردرآن ازتکنولوژی و طراحی های مدرن استفاده شده است.اما استفاده از طرح های بومی درآن نشان از وجود حس محافظه کارانه نیزدارد.دراین سازه به نور و فضاهای رو به بیرون دقت زیادی شده است وبا حالتی بلند پروازانه، به نمایش وجلوه سازی فضاهای درونی پرداخته است. به کار گیری رنگ طلایی درکناراستفاده ازچوب یک کنتراست بسیارزیبا را بوجود آورده است. از دیگر بارزه های که مشاهده می شود چلچراغ های دوست داشتنی ست که ازطبیعت ایده گرفته و به شکل قطره های بزرگی ساخته شده اند.

ادامه مطلب ...

چندیگار و برازیلیا؛ یک پارادایم دو رویکرد: از مدرنیسم توتال تامد

چندیگار و برازیلیا؛ یک پارادایم دو رویکرد: از مدرنیسم توتال تا مدرنیسم بومی



ادامه مطلب ...

تادائو آندو و موزه هنرهای مدرن فورت فورث

پس از بررسی دوره مدرن متاخر اینک به معرفی تعدادی از معماران این دوره و آثار آنان می پردازیم.

آندو خود معمایی است.هیچ کس اطلاع دقیقی از زندگی شخصی او ندارد.حتی جای تردید است که از دانشگاهی فارغ التحصیل شده باشد.آنچه از او می دانیم آن که متولد اوزاکا در سال 1941 است و کارگاه شخصی خود را در سال 1970 دایر نمود و تا کنون بیش از یکصدو پنجاه پروژه ی معماری طراحی کرده است.

آندو بی شک مهم ترین و بانفوذترین معمار معاصر ژاپن است.

شهرت او بیشتر به خاطر ترکیبات موجز و منسجم ونحوه ی بکارگیری مصالح و بویژه بتن است.تجربه ی فضا وطبیعت و آفتاب و آسمان و باد مضمون های غالب معماری آندو هستند.گرچه برچسب کمینه گرایی بر او خورده است,اما بیشتر توجه او بر تلفیق فرم های مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن معطوف است.به بیان دقیق تر ,هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است و همه ی اینها , ریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او - یعنی کانزای - دارد.

"خانه ی دیوار" , "شهرک روکوکو" , "نمازخانه ی کوه روکوکو" و"موزه ی ادبیات هیمجی " از جمله ی مشهورترین آثار اوست.

ادامه مطلب ...

اگر عاشق معماری نیستید اصلاَ سراغش نروید،چون بازارش کساده

-گفتگویی متفاوت با پیتر آیزنمن


اگر عاشق معماری نیستید اصلاَ سراغش نروید،چون بازارش کساده


ادامه مطلب ...