ترمینال دریایی یوکوهاما

ترمینال دریایی یوکوهاما کاری از معمار ایرانی الاصل خانم فرشید موسوی و همسرش الخاندو زائورپو میباشد که کار ساخت آن از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۱ به طول انجامید و در بندر یوکوهامای ژاپن قرار دارد.

به طورخلاصه ترمینال دریایی یوکوهامای ژاپن یک باند یا ایستگاه برای مسافران دریایی است که با سایر عناصر شهری برای استفاده‌ی شهروندان درآمیخته شده است. سایت مجموعه بصورت یک محور در ساحل شهر یوکوهاما کشیده شده و به صورت یک مکان عمومی پذیرای شهروندان می‌باشد.

فرشید موسوی و الخاندرو زائراپولو طراحان این مجموعه از شرکت FOA در مورد این کارشان می‌گویند: “طرح پیشنهادی ما برای این مجموعه با ارائه سایت به عنوان یک مکان عمومی و استفاده از سقف بنا به عنوان یک عرشه‌ی بزرگ شرع شد و بصورت دنباله پارک Akaranega طراحی شد.

سپس پروژه با طراحی سیرکولاسیون‌های حرکتی تکمیل شد، سیرکولاسیونی که بصورت طولی در تمام نقاط سایت کشیده شده است.”

در کل مجموعه ترمینال دریایی یوکوهاما به صورت یک مکان عمومی بسیار خوب طراحی شده، در نگاه توپوگرافی مصنوعی که ایجاد شده بسیار به چشم می‌آید، توپوگرافی که این مجموعه را به یک منظر از سطح زمین تبدیل کرده است. پستی بلندی‌هایی که در سایت مجموعه ایجاد شده است دست کمی از یک پارک یا یک منظر طبیعی ندارد واثر این کار با مصالح بسیار مناسب و بوم آورد بسیار بیشتر نیز شده است، بطوری که در نگاه اول نمی‌شود تشخیص داد که این مجموعه روب آب ساخته شده است نه خشکی.

اخلاف سطح‌های ایجاد شده در این مجموعه بصورت پلکانی در نظر گرفته شده است تا هم آن‌ها را از سیرکولاسیون‌های حرکتی جدا کند و هم جاهایی را برای نشستن بدست داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد